همه چیز درمورد مشکل بلع در کودکان

بلع ناقص نوزاد ناشی از چیست؟

دیسفاژی در زبان عامیانه به معنی مشکل در بلع است. در صورتی که کودک شما این مشکل مبتلا باشد، غذا و مایعاتی که مصرف می‌کند به راحتی نمی‌تواند مسیر گلو، مری و معده را طی کند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با دلیل اصلی بروز دیسفاژی در کودکان آشنا شوید.

 

علت اصلی بروز دیسفاژی در کودکان چیست؟

در ابتدا لازم است درمورد بلع اطلاعاتی داشته باشید. بلع در 4 مرحله اصلی انجام می‌شود. هنگامی پزشک تشخیص می‌دهد کودک شما به دیسفاژی مبتلاست که در یک یا چند مرحله بلع او اختلال ایجاد شود. این اختلال در بلع کودکان می‌تواند یک مشکل مزمن و طولانی مدت باشد یا به صورت ناگهانی بروز پیدا کنید. در صورتی که کودک شما به صورت ناگهانی دچار مشکل بلع شد، در ابتدا در نظر بگیرید که چیزی در مسیر بلع یا مری او گیر کرده است. اگر کودک شما به همراه دیسفاژی تب نیز داشت، احتمال عفونت گلو در او بالا است. به طور کلی لازم است بدانید که دیسفاژی در کودکان، نشان دهنده مشکل دیگری در سلامت کودک است. 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش: همه چیز درباره غذای کمکی نوزاد.

 

چرا بعضی از کودکان مشکل بلع غذا دارند؟

 

مشکلات بلع در نوزادان می‌تواند از عوامل مختلفی ناشی شود که در زیر به برخی از این عوامل اشاره می‌کنم:

1. نقص عضلات : در برخی نوزادان، عضلات مرتبط با بلع ضعیف یا کمتر توسعه یافته‌ای دارند که این می‌تواند به مشکلات در بلع غذا منجر شود.

2. مشکلات در سیستم گوارشی: مشکلاتی مانند اختلالات گوارشی، اسهال یا یبوست می‌تواند باعث تنبلی در بلع غذا و یا ایجاد عفونت‌های دهانی و گلویی شود که منجر به مشکلات در بلع می‌شود.

3. مشکلات تکاملی: در برخی نوزادان، ممکن است فرآیند تکاملی بلع غذا به درستی انجام نشود، مثلاً ممکن است نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌شوند، مشکلاتی در یادگیری نحوه بلع غذا داشته باشند.

4. عوامل عضلانی و ساختاری: عواملی مانند وجود عیوب ساختاری در سیستم گوارشی، مشکلات در نحوه قرارگیری زبان و مزاحمت‌های زبانی می‌تواند باعث مشکلات در بلع غذا شود.

5.عوامل عصبی: برخی از مشکلات بلع در نوزادان ممکن است ناشی از عوامل عصبی باشد، مانند تأخیر در تکامل عصبی یا وجود عوارض در سیستم عصبی مرکزی باشد.

 

کودکانی که بیشتر از سایر کودکان در معرض ابتلا به دیسفاژی هستند

لازم است در نظر داشته باشید که گاهی برخی بیماری ها می‌توانند باعث ضعف بلع در کودک شوند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با برخی از علل بروز دیسفاژی در کودکان آشنا شوید:

. از دلایل بلع ضعیف در کودکان، تولد نارس آنها است.

. برخی مشکلات مادرزادی نظیر شکاف لب و کام می‌تواند باعث بروز مشکل بلع در کودکان شود.

. تحت فشار قرار گرفتن مری توسط دیگر اعضای بدن مانع بلع راحت می‌شود.

. مشکلات دندانی مثل اوربایت (همپوشانی دندان بالا و پایین) به دلیل جویدن ناقص غذا، باعث بروز مشکل در بلع می‌شود. 

. تاخیر در رشد کودک و بیماری هایی که بر فعالیت ماهیچه ها و اعصاب تاثیر گذارند، از علل دیگر بروز این مشکل هستند. 

. گیر کردن اجسام خارجی در مری، ریفلاکس معده(بازگشت محتویات معده به مری)، بزرگی زبان و لوزه، ناهنجاری در استخوان جمجمه و ساختار دهان و دندان و عمل تراکئوستومی(سوراخ کردن گلو برای تنفس) از عواملی هستند که می‌توانند باعث بروز مشکل در بلع کودک شوند. 

مقاله پیشنهادی ما : دستور پخت چند غذای سالم برای کودک

 

علائم دیسفاژی در کودکان 

دیسفاژی در هر کودکی، علائم متفاوتی ایجاد می‌کند. اما به طور کلی برخی از علائم د بیشتر کودکان مبتلا به این اختلال بروز پیدا می‌کند که در ادامه آنها را بیان می‌کنیم:

درد قفسه سینه کودک پس از خوردن یا آشامیدن

تغییر در ساختار بدن کودک، سفت شدن یا قوس پیدا کردن بدن

احساس خفگی و سرفه های شدید کودک پس از خوردن و آشامیدن

شکایت کودک از چسبیدن غذا یا مایعات در گلو یا توده ای در مسیر بلع

نق زدن کودک هنگام غذا خوردن

آهسته غذا خوردن کودک

ابتلای کودک به بیماری های عفونتی تنفسی به صورت مکرر

مشکل کودک در مکیدن و بلعیدن غذا و چند بار بلعیدن یا قورت دادن غذا

کاهش وزن کودک

عدم هوشیاری کودک هنگام غذا خوردن

 

تشخیص دیسفاژی در کودکان

هنگامی که برای بررسی مشکل کودک خود به پزشک متخصص مراجعه می‌کنید، پزشک در ابتدا از سلامت کودک از نظر بیماری های عفونی اطمینان حاصل می‌کند و به این منظور برای کودک شما، آزمایش خون تجویز می‌کند. گاهی نیز برای بررسی های دقیق تر برای کودک تصویر برداری و آزمایشات تکمیلی تجویز می‌شود. به این صورت است که لازم است در صورتی که علائم دیسفاژی را در کودک خود مشاهده کردید، حتما به پزشک متخصص کودک خود مراجعه کنید.

 

درمان دیسفاژی کودکان

درمان مناسب دیسفاژی در کودکان به عوامل مختلفی بستگی دارد. شدت بروز این مشکل به سن کودک، سلامت عمومی او و علائمی که دارد وابسته است. همچنین شدت بروز این مشکل نیز در روش مناسب برای درمان او تاثیر گذار است. در مراحل خیلی شدید دیسفاژی لازم است تا کودک تحت کاردرمانی قرار بگیرد تا عمل بلع کمی برای او راحت تر شود. در برخی موارد نیز به پدر و مادر کودک توصیه می‌شود که به جای غذای سفت یا رقیق، مواد غذایی غلیظ مثل انواع پوره برای کودک خود تهیه کنند. 

در انتهای این نوشته توصیه میکنیم که بلاگ "آیا رفلاکس معده در نوزادان ناشی از مشکل جدی است" را مورد مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی